Školství

Program Mezinárodní bezpečná škola vznikl v roce 2001 jako součást projektu Světové zdravotnické organizace WHO Bezpečná komunita. V České republice je program Bezpečná škola pod záštitou Centra úrazové prevence a jsou zde zatím jen čtyři školy, které byly přijaty do mezinárodní sítě Bezpečných škol. Přijetí dalších dvou základních a jedné mateřské školy se chystá.

"Projekt Bezpečná škola (BŠ) se obvykle zaměřuje dvěma směry: vytvořit ve škole a v okolí bezpečné prostředí a začlenit výchovu k bezpečí do praxe školy," říká Marie Pokorná, koordinátorka projektu Bezpečná komunita Kroměříž, která poskytla informace do tohoto článku.

Tento program je podporovaný Ministerstvem školství a je pod odbornou záštitou CÚP (Centrum úrazové prevence 2. LF UK a FN Motol), které program nabízí ředitelům jednotlivých škol. Ti pak rozhodnou, zda chtějí školu přihlásit do programu, ve kterém nejde jen o dosažení ocenění „Bezpečná škola“, ale především o to, aby se na našich školách začalo myslet na prevenci úrazů, fyzického a psychického násilí a tak se vytvořilo příjemné psychosociální klima pro děti a také pro všechny ostatní členy školní komunity.

Škola, která chce být přijata do mezinárodní sítě Bezpečných škol WHO obvykle postupuje tak, že:

  1. zpracuje svůj projekt Bezpečná škola. V projektu je zaznamenáno, co je třeba udělat, aby se bezpečí dětí (i ostatních účastníků) zlepšilo. Situace v jednotlivých školách se liší, liší se tedy i jednotlivé projekty. Již v této fázi je vhodné navázat kontakt s CÚP.
  2. škola projekt začne naplňovat.
  3. po nějaké době (např. po roce) projekt vyhodnotí a aktualizuje.
  4. pokud dojde k závěru, že projekt je dobře nastartován, požádá prostřednictvím CÚP o přijetí do mezinárodní sítě BŠ.
  5. mezinárodní síť vyšle do školy komisaře (akreditován WHO), aby na místě prověřil kvalitu projektu.
  6. pokud nová BŠ vyhovuje kriteriím, následuje oficiální designace.

Pověřený komisař se při kontrole zaměřuje především na kvalitu týmové a komunitní spolupráce a na dlouhodobou udržitelnost projektu. V rámci projektu mohou školy například pořádat pravidelné akce k tématům jako je dopravní výchova, první pomoc, prevence šikany, atd. (celoškolní akce, nebo společné akce starších dětí s mladšími), spolupracovat se zřizovatelem na plánování údržby a investic v zájmu bezpečí (hřiště, tělocvičny, schodiště atd.), zařadit témata bezpečí do školního vzdělávacího programu nebo zmapovat rizika v okolí školy a vytvořit tzv. bezpečnou cestu do školy.

Jak už bylo řečeno v úvodu, do mezinárodní sítě Bezpečných škol WHO byly zatím přijaty pouze čtyři školy z ČR, všechny z Kroměříže. Jednou z nich je Základní škola Komenského náměstí. Do projektu Bezpečná škola se zapojili v roce 2005 na základě podnětu svého zřizovatele – Města Kroměříž. V roce 2010 podali přihlášku do mezinárodní sítě Bezpečných škol WHO.

V rámci tohoto programu probíhají další dílčí projekty, jako například Bezpečná třída (týká se žáků 1. stupně), Bezpečná školní družina, nebo projekty, které připravují žáci druhého stupně pro své mladší spolužáky. Prohlubují v nich jejich vědomosti a dovednosti v oblasti první pomoci, dopravních situací či osobního bezpečí. Dále jsou to projekty Bezpečná cesta do školy, Osobní bezpečí pro 1. stupeň, Na kolo jen s přilbou, Šikana pro žáky VII. tříd, Den proti kouření atd. Speciální péče je věnována žákům se specifickými vzdělávacími potřebami (individuální vzdělávací plány, logopedický a dyslektický kroužek, pravidelné konzultační hodiny speciálního pedagoga atd.). Ve škole pracuje žákovský parlament složený ze zástupců tříd, který na pravidelných schůzkách projednává s vedením školy své návrhy, náměty a problémy.

Ve svých aktivitách spolupracují s organizacemi a odborníky jako je Městská policie a Policie ČR, Červený kříž, střední zdravotnická a střední pedagogická škola, K-centrum, HZS, Občanské sdružení Jaspis – volnočasové aktivity, dopravní hřiště, Knihovna Kroměřížska, Bezpečná komunita města Kroměříž. Do programu se snaží zapojit i rodiče.

Dalším cílem bylo přiblížit žákům přiměřeně jejich věku informace o negativních jevech, které je mohou obklopovat. Žáci pod vedením třídních učitelů připravili projektové vyučování se zaměřením na prevenci rizikového chování. Na úvod se uskutečnila beseda se žáky, ve které byli upozorněni na rizika a na správné způsoby chování.  Probírali témata jako šikana, drogy, agrese, vztahy mezi lidmi, zdraví, zdravý životní styl apod. Pak se žáci rozdělili do skupin, vybrali si z nabídnutých témat některá, která zpracovali a připravili si prezentaci před třídou. Informace k tématům získávali z odborné literatury, encyklopedií nebo internetu.  Prezentaci žáci pojali jako souhrn rizikových faktorů nebo jako dramatizaci tématu. Ostatní žáci mezi sebou utvořili šestičlennou porotu, která byla doplněna dvěma učiteli, a prezentace hodnotili. V další části projektu se na společné akci žáků a učitelů obou pracovišť zjišťovaly znalosti žáků o pobytu osob v přírodě se zaměřením na náročné situace.

Cílem projektu je zvýšit odolnost žáků vůči rizikovému chování a snížit nebezpečí a vlivy, které ohrožují zdravý sociální vývoj žáků. Také budovat u žáků pocit bezpečí ve škole a důvěry vůči pedagogům.

Více informací o programu Bezpečná škola můžete získat na těchto internetových stránkách: http://www.cupcz.cz/http://www.bezpecna-skola.cz/.

HRUBÁ, Kateřna. Bezpečná škola. Portál BOZPinfo [online], 28. 03. 2011 [cit. 2017-04-14]. Dostupné z: http://www.bozpinfo.cz/bezpecna-skola
Kategorie: