Zákoník práce stanoví, že po dobu dočasného přidělení zaměstnance agentury práce k výkonu práce u uživatele vytváří příznivé pracovní podmínky a zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví při práci.
Povinnosti agentury práce v oblasti BOZP
Podle obecného ustanovení zákoníku práce o základních povinnostech zaměstnavatele na úseku BOZP (§ 103 odst. 1 písm. f) je zaměstnavatel povinen zajistit zaměstnancům, zejména zaměstnancům v pracovním poměru na dobu určitou, zaměstnancům agentury práce dočasně přiděleným k výkonu práce k jinému zaměstnavateli, mladistvým zaměstnancům, podle potřeb vykonávané práce dostatečné a přiměřené informace a pokyny o BOZP, zejména formou seznámení s riziky, výsledky vyhodnocení rizik a s opatřeními na ochranu před působením těchto rizik, která se týkají jejich práce a pracoviště. Vyjmenovaní zaměstnanci často nemají úplné a pravidelné informace v oblasti BOZP, zejména z důvodu dočasného charakteru jejich zaměstnání. Uvedená dikce napovídá, že by to měla být agentura práce, protože ta je zaměstnavatelem, a nikoliv uživatel, který je skutečně znalý pracoviště a pracovních podmínek na něm.
Povinnosti uživatele v oblasti BOZP
Výše uvedená zásada, že zaměstnavatel je povinen zajistit zaměstnancům agentury práce dočasně přiděleným k výkonu práce k jinému zaměstnavateli podle potřeb vykonávané práce dostatečné a přiměřené informace a pokyny o BOZP, je do určité míry korigována následujícím ustanovením zákoníku - § 103 odst. 1 písm. g). Podle tohoto ustanovení má zaměstnavatel povinnost zabezpečit, aby zaměstnanci jiného zaměstnavatele vykonávající práce na jeho pracovištích obdrželi před jejich zahájením vhodné a přiměřené informace a pokyny k zajištění BOZP a o přijatých opatřeních, zejména ke zdolávání požární ochrany, poskytnutí první pomoci a evakuace fyzických osob v případě mimořádných událostí. Zaměstnavatel, v daném případě uživatel, je povinen zajistit dočasně přiděleným zaměstnancům dostatečné a přiměřené informace a pokyny o BOZP podle zákoníku práce a dalších právních předpisů, které se k výkonu práce vztahují. Tuto povinnost plní zaměstnavatel zejména formou seznámení zaměstnanců s riziky a opatřeními na ochranu před riziky, s nimiž přicházejí při pracovní činnosti do kontaktu či která se týkají jejich pracoviště. Prevenci rizik totiž nemůže na pracovišti dělat nikdo jiný než sám zaměstnavatel.
Někteří autoři zastávají názor, že v případě, kdy na jednom pracovišti vykonávají pracovní úkoly kmenoví zaměstnanci zaměstnavatele spolu se zaměstnanci dočasně přidělenými agentuou práce, je naplněn předpoklad stanovený § 101 odst. 3 zákoníku práce, aby zaměstnavatelé (tedy uživatel spolu s agenturou práce) uzavřeli dohodu o koordinaci provádění opatření v oblasti BOZP. Praxe však tímto způsobem nepostupuje a zaměstnavatelé - uživatelé se soustředí většinou jen na informování dočasně přidělených zaměstnanců a na jejich seznámení s bezpečnostními podmínkami pracoviště.
Poskytování osobních ochranných pracovních prostředků
Ze zásady, že zaměstnavatel - uživatel musí plnit všechny úkoly v prevenci rizik dočasně přidělených zaměstnanců, také vyplývá, že tyto zaměstnance musí vybavit osobními ochrannými pracovními prostředky v souladu s ustanovením § 104 zákoníku práce a s nařízením vlády č. 390/2021/2001 Sb„ kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků. Platí totiž obecná zásada, že prostředky tzv. individuální ochrany a osobní ochranné pracovní prostředky je zaměstnavatel povinen zaměstnancům poskytnout až v případě, že není možné odstranit rizika prostředky kolektivní ochrany. Poskytování osobních ochranných pracovních prostředků tedy bezprostředně souvisí s prováděním prevence rizik na pracovišti a nelze jinak, než aby tato povinnost - stejně jako poskytování mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů - byla povinností zaměstnavatele - uživatele. Dohoda uzavíraná mezi agenturou práce a zaměstnavatelem - uživatelem by toto neměla opomenout.
Školení zaměstnanců o BOZP
Uživatel musí zaměstnancům agentury zajišťovat také školení o BOZP. Povinnost zaměstnavatele v oblasti školení o předpisech BOZP slouží k doplnění odborných předpokladů zaměstnance a požadavků, které se mají vztahovat k rizikům, s nimiž může zaměstnanec na svém pracovišti přijít do styku ve vztahu k pracovním činnostem a ve vztahu k technickým zařízením. Není proto opět jiné řešení, aby v návaznosti na svoji prevenci rizik tuto povinnost zajišťoval zaměstnavatel - uživatel.
Pracovní úrazy
V případě vyšetřování příčin a okolností pracovního úrazu je situace vztahu zaměstnavatel - agentura práce a zaměstnavatel - uživatel složitější. Platí obecná zásada, že zaměstnavatel, u něhož došlo k pracovnímu úrazu, je povinen:
- objasnit příčiny a okolnosti tohoto úrazu za účasti zaměstnance, pokud to zdravotní stav zaměstnance dovoluje, svědků a za účasti odborové organizace a zástupce pro oblast BOZP,
- bez vážných důvodů neměnit stav na místě úrazu do doby objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu,
- o pracovním úrazu postiženého zaměstnance bez zbytečného odkladu uvědomit zaměstnavatele.
Z uvedeného vyplývá, že také zaměstnavatel - uživatel musí vyšetřit příčiny a okolnosti úrazu, protože může přijít orgán inspekce práce na kontrolu okolností úrazu. To je stejný postup jako v případech, kdy na pracovišti „cizího" zaměstnavatele utrpí pracovní úraz zaměstnanec tam vyslaný na pracovní cestu nebo zaměstnanec dočasně přidělený. Zaměstnavatel - uživatel musí provést vyšetření příčin a okolností úrazu a toto musí zaznamenat v knize úrazů, kterou by správně měl vést odděleně (zákon to nestanoví, ale praxe to žádá) od knihy úrazů kmenových zaměstnanců. Tím však povinnosti zaměstnavatele - uživatele v případě pracovního úrazu dočasně přiděleného zaměstnance končí.
Povinnosti agentury práce při pracovním úrazu
Všechny ostatní povinnosti musí plnit zaměstnavatel postiženého zaměstnance, a to je v daném případě agentura práce. Ta musí nahlásit úraz orgánům a institucím uvedeným v § 4 nařízení vlády č. 201/2010 Sb., zejména inspektorátu práce, a musí vyhotovit záznam o úrazu, protože ona je zaměstnavatelem postiženého zaměstnance a jedině ona bude vyřizovat odškodnění úrazu s příslušnou pojišťovnou. Zde se v praxi projevuje nedostatek podrobnější právní úpravy BOZP a náhrady škody u agenturního zaměstnávání.
Poslední poznámkou je třeba učinit ve vztahu k nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu. Novinkou tohoto nařízení vlády je, že se musí v 8. poli záznamu o úrazu vyplňovat, zda se jedná o zaměstnance v pracovním poměru, pracujícího na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr, OSVČ, agenturního zaměstnance či dočasně přiděleného zaměstnance. Poslední novela nařízení vlády, provedená nařízením vlády č. 170/2014 Sb. s účinností od 1. ledna 2015, zrušila údaj o tom, zda se jedná o agenturního zaměstnance či zaměstnance dočasně přiděleného. Z předchozích polí záznamu, zejména z části A a B, vyplývá, zda úraz zaměstnanec utrpěl na pracovišti svého zaměstnavatele či na pracovišti jiného zaměstnavatele.
Odškodnění pracovního úrazu
Agentura práce také uplatňuje úhradu náhrady škody u příslušné pojišťovny v rámci zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání ve smyslu § 205 d starého zákoníku práce a vyhlášky č. 125/1993 Sb., kterou se stanoví podmínky a sazby zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání. Z uvedeného totiž jednoznačně vyplývá, že uživatel vstupuje v oblasti BOZP do práv a povinností zaměstnavatele s výjimkou těch, které musí plnit výlučně zaměstnavatel na základě zákona, což je právě ve vztahu k oznámení úrazu nebo uplatnění odpovědnosti za škodu z titulu zákonného pojištění zaměstnavatele.
Pracovnělékařské služby
Právní úprava poskytování pracovnělékařských služeb na agenturní zaměstnávání nemyslí vůbec a neupravuje pro něj žádné odchylky od obecné úpravy, byť praxe ukazuje, že jsou nezbytné. Prvním zásadním problémem je, že agentura práce stejně jako každý jiný zaměstnavatel musí mít svého poskytovatele pracovnělékařských služeb, který jí bude v souladu s vyhláškou č. 79/2013 Sb. zajišťovat hodnocení zdravotního stavu zaměstnanců, dohled na pracovišti á poradenství. Agentury práce jsou většinou malí zaměstnavatelé, kteří kromě zaměstnanců dočasně přidělovaných k jiným uživatelům mají jen málo administrativních pracovníků zařazených do první kategorie, které vysílají na pracovnělékařské prohlídky k jejich ošetřujícímu lékaři.
Vstupní prohlídky
Vstupní prohlídku dočasně přidělovaných zaměstnanců však musí zajistit agentury, neboť platí obecná zásada, že tyto prohlídky musí předcházet uzavření pracovněprávního vztahu a že osoba ucházející se o zaměstnání se považuje za zdravotně nezpůsobilou k výkonu práce, k níž má být zařazena, pokud se nepodrobí vstupní lékařské prohlídce. Ke kterému lékaři pracovnělékařské péče bude dotyčný uchazeč o zaměstnání agenturou práce vyslán, se odvíjí od toho, do jaké kategorie bude jeho práce zařazena. Zde však musí agentura práce nezbytně jednat s uživatelem, protože nezná konkrétní podmínky na pracovišti, kde bude dočasně přidělený zaměstnanec vykonávat práci. Na tom, zda tito zaměstnavatelé ve vzájemné shodě zařadí zaměstnance do stejné kategorie, pak záleží, ke kterému lékaři pracovnělékařské péče agentura zaměstnance ucházejícího se u ní o práci vyšle.
Pokud zaměstnavatelé zařadí zaměstnance do první kategorie, může vstupní prohlídku provést ošetřující lékař uchazeče o zaměstnání. Problém ovšem nastává v okamžiku, kdy je třeba zaměstnance zařadil do druhé a vyšší kategorie. Tam podle obecné úpravy pracovnělékařských služeb smí zaměstnanec absolvovat prohlídku výhradně jen u lékaře svého zaměstnavatele. Doporučuje se proto, aby agentura práce vysílala zaměstnance, zařazené do druhé a vyšší kategorie, na preventivní prohlídky k lékaři poskytujícímu pracovnělékařské služby uživateli, neboť ten jediný zná (nebo by měl znát) podmínky a rizika konkrétního pracoviště. To ovšem musí mít s uživatelem ošetřeno v dohodě o vysílání zaměstnanců. Právní úprava opomněla řešit pracovnělékařské služby agenturního zaměstnávání.
Preventivní prohlídky
Podobná situace nastává i s preventivními prohlídkami. Zde se - s ohledem na skutečnost, že dočasně přidělený zaměstnanec nepracuje u téhož uživatele déle než 12 kalendářních měsíců po sobě jdoucích - v praxi objevuje ten problém, že jedině agentura práce je zaměstnavatelem zaměstnance a ví, jak dlouho u ni zaměstnanec pracuje. Od toho by se měly stanovit i termíny prohlídek a měla by je zařídit agentura práce.
- DANDOVÁ, Eva. BOZP agenturních zaměstnanců. Sondy revue. 2016, č. 3, s. XXI-XXIV.