
CÍL SOUTĚŽE
Cílem soutěže je podnítit děti a mládež k zamyšlení nad vlastnostmi, užitečností a škodlivostí chemických látek a motivovat je k bezpečnému chování a dodržování bezpečných pracovních postupů v zájmu předcházení úrazům a ztrát na životech.
ZADÁNÍ
Úkolem soutěžících je pokusit se obrazem vyjádřit:
- jak správně skladovat chemické látky (na jakém místě, v jakých nádobách/obalech, za jakých tepelných a jiných podmínek, atd.);
- CO SE v žádném případě v dětském věku NESMÍ, pokud jde o chemické látky (ideálně vůbec nepřijít do kontaktu s chemickou látkou, např. díky správnému/bezpečnému skladování mimo dosah dětí, v opačném případě nesahat na výrobek, nehrát si s ním atd.), ale naopak CO JE TŘEBA udělat (upozornit dospělého na nehodu, nebezpečnou situaci nebo nesprávné/nebezpečné chování);
- co by neměli dělat dospělí (nepřelévat/nepřendávat chemické látky z originálních obalů od výrobce do jiných nádob!!!, neodstraňovat, nepřelepovat nebo jinak zakrývat výstražné symboly nebezpečnosti na obalech od výrobce, nedovolovat dětem, aby se přibližovaly k chemickým výrobkům, sahaly na ně apod., pohybovaly se tam, kde se s chemickými látkami nebo výrobky pracuje nebo manipuluje, nepoužívali je jiným, než závazným či doporučeným způsobem uvedeným na obalu výrobku, chovali se jinak nebezpečně: kouřili, rozdělávali oheň, konzumovali potraviny, likvidovali je nedovoleným způsobem a tím ohrožovali sebe, jiné osoby, majetek nebo životní prostředí, atd.);
- jak by se měli dospělí se chránit, tj., co je pro bezpečné, a tedy správné zacházení s chemickými látkami důležité (pomocí obrázku nebo obrázků vyjádřete pokyny k ochraně kůže před rizikem jako např.: noste ochranné rukavice, nedotýkejte se, používejte ochrannou roušku nebo brýle);
- jiné příklady bezpečné práce a správného chování při zacházení s chemickými látkami v běžném životě (sledování výstražných symbolů nebezpečnosti na výrobcích, čtení instrukcí na štítcích na obalu od výrobce, s uvedením: varování, poučení o nebezpečnosti, pokynů pro bezpečné zacházení, např., větrání, použití ochranných prostředků, poučení o poskytnutí okamžité první pomoci); žáci ročníků, v nichž probíhá výuka chemie, mohou využít teoretických znalostí o chemii a o chemických látkách a přípravcích získaných při hodinách a informací o bezpečném zacházení s nimi ve školním prostředí (učebnách chemie, chem. laboratořích nebo jiných speciálních učebnách a prostorech) a výtvarně pojmout téma soutěže jako správnou (nebo naopak nesprávnou) praxi.
KRITÉRIA SOUTĚŽE
Soutěž je určena dětem a mládeži ve věku 6-16 let. Soutěží se ve dvou věkových kategoriích 6-10 let a 11-16 let.
Každý soutěžní příspěvek musí být doprovázen PŘIHLÁŠKOU (Příloha 3), s jejímž vyplněním učitelé dětem jistě rádi poradí a pomohou.
Každá škola/dětský domov odešle max. 3 příspěvky z každé kategorie, tj. bude přijato celkem 6 soutěžních prací.
CENY PRO VÍTĚZE
| 1. místo | 2. místo | 3. místo | 4. místo | 5. místo |
I. kategorie 6 – 10 let | Tablet PC Malířská sada | Mobilní telefon Malířská sada | E-book čtečka Malířská sada | Malířská sada | Malířská sada |
II. kategorie 11 – 16 let | Tablet PC Malířská sada | Mobilní telefon Malířská sada | E-book čtečka Malířská sada | Malířská sada | Malířská sada |
Ceny si odnesou také školy a školská zařízení, která se umístila na 1. místě v dané věkové kategorii, a rovněž pedagogové, kteří přispěli k úspěchu mladých tvůrců a přihlásili je do soutěže.