- Kampaň Zdravé pracoviště pro všechny bez rozdílu věku
- Projekt Bezpečnější a zdravější práce v každém věku
Zdravé pracoviště pro všechny bez rozdílu věku
Celoevropská kampaň Zdravé pracoviště na období 2016–2017, kterou pořádá Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA). Jejím cílem je pomoci zaměstnancům i zaměstnavatelům zvládat problémy spojené se stárnoucí pracovní silou. Kampaň byla zahájena v dubnu 2016, v říjnu 2016 a v dubnu 2017 probíhají Evropské týdny BOZP k této problematice.
Ucelené informace jsou k nalezení na internetových stránkách kampaně https://www.healthy-workplaces.eu/cs.
Kampaň Zdravé pracoviště na období 2016-2017 má čtyři hlavní cíle:
- propagovat udržitelnou práci a zdravé stárnutí od počátku pracovního života,
- předcházet zdravotním problémům po celou dobu pracovního života,
- zprostředkovávat zaměstnavatelům a zaměstnancům možnosti řídit bezpečnost a ochranu zdraví při práci v souvislosti se stárnoucí pracovní silou a
- podporovat výměnu informací a správné praxe.
Výstupy kampaně
- Elektronický průvodce kampaní Zdravé pracoviště pro všechny bez rozdílu věku - dostupné zde http://eguides.osha.europa.eu
- Film s Napem věnující se několika aspektům BOZP v souvislosti se stárnoucí pracovní silou
- Případové studie, které ukazují některé z praktických způsobů, jimiž byly úspěšně řešeny problémy spojené se stárnoucí pracovní silou
- Praktické nástoje, podpora a doporučení vytvořené na vnitrostátní úrovni, úrovni EU i mezinárodní úrovni, aby organizacím, a zejména malým a středním podnikům, pomohly úspěšně řídit stárnoucí pracovní sílu a činit pozitivní kroky k minimalizaci rizik, a to i s omezeným rozpočtem
- Publikace k problematice stárnoucí pracovní síly (přehledy, podrobné studie apod.)
- Soubor nástrojů kampaně - bez ohledu na velikost organizace nabízí průvodce jednotlivými kroky při plánování a vedení účinných propagačních kampaní
Bezpečnější a zdravější práce v každém věku (Safer and healthier work at any age)
Jedná se o 3-letý projekt, který inicoval Evropský parlament a řídila jej Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA). Projekt byl realizován od června 2013 do ledna 2016 a reagovala na něj i výše zmíněná kampaň EU-OSHA. Jeho hlavním cílem bylo řešit otázky stárnoucí pracovní síly v Evropě.
Cíle projektu:
- zlepšit znalosti o stávajících politikách a iniciativách zabývajících se stárnutím pracovní síly a představit způsoby, jakým byly prováděny v 28 členských státech EU a 4 zemích Evropského sdružení volného obchodu;
- poskytovat spolehlivé informace a analýzy pro rozvoj politik v oblasti BOZP, včetně rehabilitace a návratu do práce;
- usnadnit výměnu osvědčených postupů.
Podrobnější informace o projektu a jeho výstupech jsou dostupné zde https://osha.europa.eu/en/themes/osh-management-context-ageing-workforce/ep-osh-project.
Shrnutí a závěry
Od roku 1960 roste v Evropě průměrná délka života, zároveň však zůstává porodnost nízká. V důsledku toho evropská populace stárne, a do roku 2040 se očekává, že lidé starší 65 let budou tvořit téměř 27% populace. Jak lze očekávat, evropská pracovní síla také stárne a podíl starších pracovníků (55-64 let) se zvyšuje. I když se délka života zvyšuje, roky navíc nutně neznamenají,že je člověk stráví v dobrém zdravotním stavu, a výskyt chronických onemocnění - jako je rakovina, onemocnění pohybového aparátu, kardiovaskulárních choroby, diabetes a deprese atd. - se s věkem zvyšuje.
Důsledky stárnutí pracovní síly
Starší populace se stárnoucí pracovní silou bude mít dopad na sociálně-ekonomické systémy, vyvíjejí tlak na důchodové systémy a náklady na zdravotní péči. Mnoho členských států reagovalo zvýšení oficiálního důchodového věku; nicméně prodloužení pracovního života se sebou přináší problémy:
- podíl starších lidí v pracovní síle roste,
- delší, kumulativní expozice nebezpečím a rizikům na pracovišti,
- zvýšená prevalence chronických stavů mezi pracovníky.
Prodloužení pracovního života představuje příležitost ke změně pracovních podmínek k lepšímu pro všechny prostřednictvím uplatňování těchto opatření:
- dobrý management BOZP, který zahrnuje prevenci rizik a přizpůsobení pracovního místa může zabránit chronickým onemocněním a zdravotním postižením;
- řízení lidských zdrojů, který klade zvláštní důraz na řízení věkové struktury;
- přijetí posouzení rizik beroucí ohled na stárnutí populace;
- integrace BOZP a podpory zdraví na pracovišti;
- pracovní podmínky, které se přizpůsobí potřebám pracovníků;
- realizace systémů rehabilitace a návratu do zaměstnání, aby se zabránilo dlouhodobé nemocnosti a popořila se prevence časného odchodu ze zaměstnání;
- zajištění struktur pro odbornou přípravu a celoživotní učení.
Existující politické rámce
Během posledních 20 let zavedly evropské země řadu politik, programů a iniciativ v oblasti zaměstnanosti, veřejného zdraví, sociální spravedlnosti, sociální politiky a odborného vzdělávání s cílem řešit problémy spojené se stárnutím pracovní síly. Většina vlád zavedla sociálně-ekonomická opatření, jako jsou reformy důchodových systémů, včetně zvyšování oficiálního důchodového věku a omezení přístupu k předčasnému odchodu do důchodu. Řadu členských států vyvinula integrované politické rámce, které spojují opatření z různých oblastí politiky s cílem vytvořit zdravé pracovní prostředí pro všechny a udržovat práceschopnost a zaměstnatelnost v průběhu života.
Národní vlády mají klíčovou roli při vytváření příznivého prostředí pro řízení věkové struktury a aktivní a zdravé stárnutí. Populace a stárnoucí pracovní síla je otázkou napříč politikami a problémy mohou být řešeny účinným způsobem tak, že integrují koncept aktivního stárnutí do všech relevantních oblastí politiky. To zahrnuje:
- flexibilní politika odchodu do důchodu;
- podpora rovného zacházení v zaměstnání;
- zlepšení přístupu ke vzdělávání dospělých, odborné přípravě a celoživotnímu učení;
- vytváření systémů a služeb pro pracovní rehabilitaci a podporu návratu do zaměstnání;
- podporu rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem;
- posílení zdravotní péče a zavedení pravidelných zdravotních prohlídek pro pracovníky nad 45 let s cílem umožnit včasné zásahy;
- zaměřit úsilí na snížení nerovnosti v oblasti zdraví v nejproblematičtějších odvětvích a profesích;
- školení zdravotnického personálu, inspektorů práce a odborníků BOZP v otázkách týkajících se stárnutí a práce;
- posílení vzdělávání a podpory zdraví se zaměřením se na preventivních opatření;
- podporu solidarity mezi generacemi a úsilí ke změně postoje vůči starším lidem.
Rehabilitace a návrat do práce
Po úrazech nebo při dlouhodobé nepřítomnosti z důvodu nemoci hrají systémy služb zabezpečující pracovní rehabilitaci a návrat do zaměstnání nedílnou součástí v pomoci pracovníkům obnovit a udržet si pracovní schopnosti. Jsou také nedílnou součástí každé strategie pro zachování práceschopnosti a zaměstnatelnosti a prodloužení pracovního života. Všechny členské státy zajišťují nějakou formu rehabilitační podpory lidem s postižením, v mnoha členských státech platí obecná ustanovení o přizpůsobování pracoviště starším pracovníkům a v některých zemích se zvýšily povinnosti zaměstnavatelů v opětovném začlenění pracovníků po nemoci do pracovního procesu.
Několik zemí vyvinulo komplexní politiku a právní rámec, jejímž prvořadým cílem je udržet lidi v práci. Ty jsou založeny na řadě společných zásad, včetně přístupu šitému na míru individuálním potřebám, včasných intervencích a interdisciplinárních opatření, včetně systémů pokrývající všechny pracovníky.
- Rozsah systémů rehabilitace a návratu do práce by měl být široký, zahrnující všechny zaměstnance.
- Rehabilitace a návrat do zaměstnání systémy by měly být součástí integrovaného politického rámce pro udržitelný pracovní život, který vyžaduje koordinaci mezi jednotlivými oblastmi politiky.
- Koordinované systémy vyžadují kombinaci působení různých činitelů, na úrovni systému a na úrovni pracovišti.
- Navýšení rozpočtu by mohlo zvýšit účinnost zdrojů na úrovni systému.
- Finanční a technická podpora mikropodniků a malých podniků k rozvoji individuálních reintegračních plánů a adaptace na pracovišti jsou potřebné k podpoře opatření.
Opatření na pracovišti a hnací mechanismy
Projekt na řadě případových studií zkoumal možné ovladače a faktory úspěchu opatření a programů, které byly zavedeny s cílem řešit výzvy spojené se stárnutím pracovní síly. Ačkoli tato zjištění nelze zobecnit, vzhledem k omezenému počtu případových studií, objevují se v nich některé obecné vzory. Obavy na podnikové úrovni, které slouží jako pohon pro zahájení programů nebo opatření, zahrnují obavy z pracovních absencí, tedy náklady na nemocnost a předčasný odchodu do důchodu, více zaměstnanců se zdravotními problémy, chronickými chorobami, ztrátu odborných znalostí starších pracovníků, přenos znalostí, nedostatek kvalifikované pracovní síly, udržení produktivity, zdraví a pohodu zaměstnanců a zlepšení firemní image.
Mezi hnací mechanismy fungující mimo organizaci patří národní politika, právní předpisy a poskytování finanční a technické podpory ze strany vládních a mezioborových organizací. Následující opatření na úrovni pracovišť byly identifikovány jako klíčové k podpoře udržitelných pracovních životů:
- přijetí celoživotní postoje předcházet nemocem v raných fázích kariéry;
- používání holistického přístupu, s přihlédnutím k faktorům mimo BOZP, které ale mají na BOZP dopad;
- realizace optaření na pracovišti na podporu zdraví;
- věkově a genderově citlivé posuzování rizik;
- přijetí takové politiky řízení lidských zdrojů, která podporuje řízení BOZP (flexibilní pracovní doba, školení a rozvoj dovedností);
- zajištění podpory při návratu do zaměstnání a přizpůsobení pracovního místa;
- poskytování řízení a vedení;
- podpora sociálního dialogu a účast pracovníků.
Nedostatek finančních a lidských zdrojů k řízení výzev souvisejících se stárnoucí pracovní silou je v malých podnicích běžným problémem. Opatření v mikro a malých podnicích jsou často ad hoc, reaktivní a neformální, spíše než vyplývající z explicitní politiky BOZP. Politická opatření by měla brát v úvahu a řešit specifické potřeby mikropodniků a malých podniků, s ohledem na zvláštní obtíže, kterým tyto podniky čelí.
Předpoklady pro systémy BOZP pro řízení stárnoucí pracovní sílu
Poznatky z projektu naznačují, že existuje řada předpokladů, která jsou pro systémy BOZP nezbytná:
- lepší prevence pro všechny, aby bylo zajištěno, že pracovníci neopustí trh práce ze zdravotních důvodů, a udržovat a zlepšovat pracovní schopnosti;
- zvláštní opatření pro různorodou pracovní sílu přes citlivé posouzení rizik;
- holistický přístup k prevenci a podpoře pohody při práci, propojení BOZP s jinými oblastmi;
- podpora pro podniky, zejména mikropodniky a malé podniky;
- sociální dialog na všech úrovních;
- integrované politiky napříč různými oblastmi politiky, BOZP, zaměstnanosti, veřejného zdraví, vzdělání a ekonomických a sociálních záležitostí.
Pro účinné politiky k zajištění udržitelného pracovního života jako předpokladu pro delší pracovní život, jsou nezbytné vyšší míra zaměstnanosti, lepší zdraví pro všechny, rozvoj křížového politiky a víceoborových systémů a struktur, koordinace mezi aktéry a zavedení režimů podpory.