1. Firma, stavba, název objektu, identifikační číslo PBPP a datum
2. Popis prací, které jsou předmětem PBPP popisu
• popis prováděné činnosti (použité metody, postupy, materiály, odpady, apod.)
• způsob provádění prací
• termíny prací
• trvání prací
• posloupnost prací
• místo provádění prací
• opatření vyplývající z nestandardních teplotních a klimatických podmínek.
3. Požadované zdroje
• pracovní síly
• dozor
• strojní vybavení
• materiály.
4. Hodnocení významných rizik pro všechny činnosti, včetně
• přístupu na pracoviště – výstup z pracoviště
• podmínek pracoviště
• ohrožení jiných osob (např. veřejnosti)
• nebezpečných materiálů, hluk, ruční manipulace atd.
5. Nutná organizační a jiná opatření, jako např.
• písemná povolení
• instrukce pro jiné organizace např. bezpečnostní službě
• speciální školení, kvalifikace, odborná způsobilost
• zakázané činnosti.
6. Požadavky na osobní ochranné pracovní prostředky
7. Opatření pro případ havárie, včetně
• záchrany osob
• zvláštních požadavků na zajištění první pomoci.
8. Dočasné systémové úpravy (např. odklonění dopravy, protipožární opatření).
9. Komu bude /byl PBPP předložen, včetně údajů o
• kontrole a aktualizaci
• požadovaných změnách
• o tom, že obsah PBPP byl vysvětlen pracovníkům, kteří budou práce provádět monitorování dodržování PBPP.
Zhotovitel je povinen
• doložit nejpozději do 8 dnů před zahájením prací na staveništi, že informoval koordinátora BOZP o rizicích vznikajících při pracovních nebo technologických postupech, které zvolil,
• poskytovat koordinátorovia BOZP součinnost potřebnou pro plnění jeho úkolů,
• postupovat v souladu se zákoníkem práce a s povinnostmi odborně způsobilých osob v prevenci rizik, to znamená, že je nutno, aby zhotovitel stavby předložil koordinátorovi BOZP technologické a pracovní postupy s opatřeními k eliminaci rizik.
Zaměstnavatel, který provádí jako zhotovitel stavební, montážní, stavebně montážní nebo udržovací práce pro jinou fyzickou nebo právnickou osobu na jejím pracovišti, zajistí v součinnosti s touto osobou vybavení pracoviště pro bezpečný výkon práce a zajistí:
Zhotovitel či zhotovitelé na dané stavbě přijímají opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí, jako jsou havárie, požáry a povodně, jiná vážná nebezpečí a evakuace zaměstnanců, včetně pokynů k zastavení práce a k okamžitému opuštění pracoviště a odchodu do bezpečí.
Ochranu veřejných zájmů ve výstavbě, tj. odborné vedení provádění stavby podle zvláštního zákona, mohou vykonávat jen fyzické osoby, které získaly oprávnění k jejich výkonu.
Stavbyvedoucím může být jen fyzická osoba, která získala oprávnění k výkonu jimi prováděné činnosti. Stavbyvedoucí je odpovědný
- za zajištění BOZP na svěřené stavbě a
- za dodržování právních předpisů a technických norem v rozsahu celé stavby a přitom je povinen spolupracovat s koordinátorem BOZP při odborném vedení provádění dané stavby.
Dále má stavbyvedoucí za úkol řídit a kontrolovat práci podřízených zaměstnanců,
- co nejlépe organizovat jejich práci,
- vytvářet příznivé pracovní podmínky a zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
- vytvářet podmínky pro zvyšování odborné úrovně zaměstnanců,
- zabezpečovat dodržování právních a vnitřních předpisů.
Z tohoto důvodu stavbyvedoucí plní další povinnosti, zejména
Koordinátor je při realizaci stavby povinen podle § 18 odst. 2 zákona č. 309/2006 Sb. a § 8 nařízení vlády č. 591/2006 Sb.
Koordinátor je při realizaci stavby povinen podle § 18 odst. 2 zákona č. 3096/2006 Sb. a § 8 nařízení vlády č. 591/2006 Sb.)
Zhotovitelé - zaměstnavatelé (právnické a podnikající fyzické osoby) odpovídají za plnění povinností, které jim ukládají právní předpisy upravující požadavky na zajišťování BOZP.
Zhotovitel jako zaměstnavatel musí zajišťovat plnění úkolů v prevenci rizik, zaměstnává-li:
a) nejvýše 25 zaměstnanců, může zajišťovat úkoly v prevenci rizik sám, má-li k tomu potřebné znalosti,
b) 26 až 500 zaměstnanců, může zajišťovat úkoly v prevenci rizik sám, je-li k tomu odborně způsobilý, nebo jednou nebo více odborně způsobilým zaměstnancem, kterého zaměstnává v pracovněprávním vztahu; nemá-li takového zaměstnance, je povinen zajistit je jinou odborně způsobilou osobou.
Zaměstnavatel je povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům. Prevencí rizik se rozumí všechna opatření vyplývající z právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z opatření zaměstnavatele, která mají za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik.
Zaměstnavatel je povinen soustavně vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí a pracovních podmínek, zjišťovat jejich příčiny a zdroje.
Na základě tohoto zjištění vyhledávat a hodnotit rizika a přijímat opatření k jejich odstranění a provádět taková opatření, aby v důsledku příznivějších pracovních podmínek a úrovně rozhodujících faktorů práce dosud zařazené podle zvláštního právního předpisu jako rizikové mohly být zařazeny do kategorie nižší. K tomu je povinen pravidelně kontrolovat úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zejména stav výrobních a pracovních prostředků a vybavení pracovišť a úroveň rizikových faktorů pracovních podmínek, a dodržovat metody a způsob zjištění a hodnocení rizikových faktorů podle prováděcího právního předpisu.
Není-li možné rizika odstranit, je zaměstnavatel povinen je vyhodnotit a přijmout opatření k omezení jejich působení tak, aby ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců bylo minimalizováno. Přijatá opatření jsou nedílnou a rovnocennou součástí všech činností zaměstnavatele na všech stupních řízení. O vyhledávání a vyhodnocování rizik a o přijatých opatřeních podle věty první vede zaměstnavatel dokumentaci. Při přijímání a provádění technických, organizačních a jiných opatření k prevenci rizik vychází zaměstnavatel ze všeobecných preventivních zásad dle § 102 odst. 5 ZP na pracovištích, zejména navrhuje opatření a sám je vykonává nebo zajišťuje stálý přímý dozor nad prováděním takových prací, přitom upozorní zaměstnance na možná vzniklá nebezpečí v průběhu mimořádných prací a situací.
Dále podává návrhy směřující k zabránění ohrožení a nebezpečí, v naléhavých bezodkladných případech provádějí operativní zásahy, zejména jde o zastavení nebo přerušení práce na pracovišti, kde je bezprostředně ohroženo zdraví nebo život zaměstnanců, současně činí opatření k obnovení práce.
OZO v prevenci rizik poskytuje součinnost určenému koordinátorovi BOZP na staveništi, kde působí její zaměstnavatel jako zhotovitel. Účastní se kontrolního dne BOZP a podílí se na zajišťování opatření, která stanoví koordinátor BOZP na dané stavbě.
Popis činností a náplň práce technického dozoru stavebníka (TDs) nejsou v žádném platném právním předpisu nebo předpisu stanoveny. TDs je zástupcem zadavatele stavby a je na jeho rozhodnutí o tom, při kterých činnostech a jakým způsobem bude zadavatele stavby zastupovat. Konkrétní náplň jeho pracovní činnosti závisí na obsahu smluvního vztahu se zadavatelem stavby. Obvyklá náplň činnosti TDs:
1. Věcná kontrola dodávky výrobků, prací a služeb
Komplexní věcná kontrola provedených stavebních prací:
• kontrola souladu s projektovou dokumentací schválenou v rámci stavebního řízení,
• kontrola souladu s veřejným zájmem vyjádřeným v platných právních předpisech a ve stavebním povolení,
• kontrola souladu s dohodnutými technickými normami a smluvními závazky.
Vlastní činnost TDs:
• kontrola pracovních postupů zhotovitele stavby z hlediska výsledné kvality provedených částí stavby
• přejímání zakrývaných konstrukcí
• přejímání dokončených prací včetně předepsaných revizních zkoušek;
2. Kontrola časového průběhu prací
Základem kontrolní činnosti TDs je časový plán provádění prací. TDs organizuje kontrolní dny na stavbě, při kterých jsou operativně řešeny vzniklé problémy, které by mohly ohrozit jak kvalitu stavby, tak zejména dohodnuté termíny.
3. Finanční kontrola
Při finanční kontrole spočívá úloha TDs:
• kontrole a odsouhlasení finančních částek účtovaných za provedené práce v průběhu výstavby,
• v odsouhlasování navržených cen za práce provedené zhotovitelem nad rámec
smlouvy o dílo.
4. Zajištění podmínek pro průběh a ukončení prací
Technický dozor stavebníka zastupuje zadavatele stavby především při těchto nezbytných technicko-právních aktech
• předání staveniště,
• organizování (závěrečného) předání a převzetí provedené stavby,
• organizování kolaudace provedené stavby.
A) na základě smluvního vztahu koordinátora BOZP se zadavatelem stavby, postupovat podle práv a povinností dohodnutých v obchodní smlouvě se zadavatelem dané stavby;
B) na základě zákona č. 309/2006 Sb., v plat. znění a nařízení vlády č. 591/2006 Sb.:
1. upozorňovat zhotovitele na dané stavbě na nedostatky v BOZP
2. vyžadovat na zhotovitelích na dané stavbě zjednání nápravy a navrhovat přiměřená opatření
3. oznamovat zadavateli stavby případy, nebyla-li některým ze zhotovitelů na dané stavbě neprodleně přijata přiměřená opatření ke zjednání nápravy
4. koordinovat spolupráci zhotovitelů s cílem chránit zdraví fyzických osob, zabraňovat pracovním úrazům a předcházet vzniku nemocí z povolání
5. dávat podněty a doporučovat technická řešení nebo opatření k zajištění BOZP při práci pro stanovení pracovních nebo technologických postupů a plánování bezpečného provádění prací, které se s ohledem na věcné a časové vazby při realizaci stavby uskuteční současně nebo na sebe budou bezprostředně navazovat
6. sledovat průběžně provádění prací na staveništi se zaměřením na zjišťování, zda jsou dodržovány požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
7. sledovat dodržování plánu a projednávat přijetí opatření a termíny k nápravě zjištěných nedostatků
8. provádět kontroly a zápisy o zjištěných nedostatcích v BOZP, o tom, zda a jakým způsobem byly tyto nedostatky odstraněny.
1) určit koordinátora BOZP na staveništi, pokud:
2) zajistit zpracování plánu BOZP, pokud:
3) doručit oznámení o zahájení prací oblastnímu inspektorátu (OIP) příslušnému podle místa staveniště nejpozději do 8 dnů před předáním staveniště zhotoviteli, pokud:
Koordinátor BOZP by měl být určen zadavatelem stavby bezprostředně po uzavření smlouvy s projektantem odpovědným za zpracování projektové dokumentace, aby určený koordinátor BOZP mohl projektantovi poskytovat potřebné informace k otázkám zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi a připomínkovat zpracovávanou projektovou dokumentaci již v době jejího vzniku.
Poznámka: kriteriem pro určení koordinátora BOZP není počet uzavřených smluv mezi zadavatelem stavby a více zhotoviteli, nýbrž počet skutečně zúčastněných zhotovitelů na staveništi.